Pan Paweł Dudzik, nauczyciel języka francuskiego, zestawił kilka propozycji ćwiczeń śródlekcyjnych. Zapraszamy do lektury.
Przyswajanie
obcego języka może być atrakcyjniejsze jeśli zastosujemy różnorodne formy
nauki. W niniejszym artykule chciałbym podzielić się kilkoma pomysłami,
zdobytymi podczas mojego wyjazdu na staż językowy w ramach Programu Erasmus+
,które możemy zastosować na lekcjach języka francuskiego.
Podczas
dwutygodniowego szkolenia „French as a Foreign Language – Teacher Refresher
Course” miałem możliwość nie tylko odświeżenia wiedzy z zakresu metodyki i
dydaktyki nauczania języka francuskiego, ale także poznania innych, nowych
metod pracy, które prezentowali wszyscy uczestnicy kursu.
Z
zajęć praktycznych „De la didactique vers la pratique” szczególne
zainteresowanie budziły krótkie ćwiczenia mające na celu ożywienie i
zdynamizowanie lekcji. Pozwolę sobie krótko opisać niektóre:
1.
Ćwiczenie “Le lieu
mystérieux” (Tajemnicze miejsce),
którego celem jest pobudzenie uczniów do inwencji twórczej oraz do wypowiedzi
ustnej. Ten rodzaj ćwiczeń zaproponowałbym uczniom na poziomach A2 i wyżej.
Należy podzielić klasę na parzyste
grupy i przydzielić każdej grupie określone zadanie do zrealizowania –
odegranie scenki ( w biurze podróży, w sklepie, w pociągu, itp.). Każda grupa
pracuje w odosobnieniu, w tajemnicy wymyślając zadania dla grupy przeciwnej. W
scenkach powinni wziąć udział wszyscy uczniowie, zatem należy pomyśleć o rolach
dla wszystkich. Oprócz tego, każda grupa wybiera spośród siebie
animatora/kapitana (nie gra żadnej roli), który reżyseruje na bieżąco odgrywaną
scenkę przydzielając kolejne zadania do realizacji w czasie rzeczywistym, tzn.
dodaje utrudnienia, zwroty akcji wpływając na przebieg wydarzeń (zalecam, aby
te zwroty były zabawne). Po wykonaniu zadania następuje zmiana ról i realizacja
scenariusza przewidzianego dla grupy przeciwnej.
2.
Ćwiczenie „Face à face,
match des sons” (Twarzą w twarz, pojedynek na głoski ) polegające na
głośnym odczytaniu określonych słów i pracy nad wymową niektórych dźwięków.
W czasie
wykonywania ćwiczenia grupę dzieli się na pary stojące naprzeciwko siebie,
które rywalizują między sobą, starając się poprawnie wymówić podane słowa i
dźwięki, np.: „peau/pou/pue”. Zaletą tego ćwiczenia jest nawet to, że
podczas realizacji może być głośno w klasie 😊!
3.
Ćwiczenie „Les
sentiments” (Uczucia).
Ciekawym ćwiczeniem z pracy
nad wymową było odczytywanie tego samego tekstu
z podziałem na role, ale przy użyciu różnych emocji, np. jeden
uczeń udaje przygnębienie natomiast drugi – radość. Jest to ćwiczenie
rozluźniające atmosferę podczas zajęć i nadające lekcji pewną dynamikę.
4.
Ćwiczenie „Ma moitié”
(Moja połowa). Jest to zabawne ćwiczenie, które uczy nie tylko nowego
słownictwa, ale także rozwija motorykę u uczniów. To ćwiczenie będzie wzbudzać
zainteresowanie raczej wśród uczniów szkół podstawowych albo przedszkolaków 😊.
Po podzieleniu klasy na pary i
wylosowaniu przez każdego ucznia określonego słowa, uczniowie wcielają się w
wylosowane słowa, obrazując je gestykulacją. Od tego momentu każdy uczeń szuka
swojej pary np.: un gendarme (policjant) – un voleur (złodziej)
itp.
Myślę, że zaproponowane
ćwiczenia zainteresują Was i skorzystacie z moich propozycji, mających na celu
uatrakcyjnienie zajęć oraz wprowadzenie drobnych innowacji w czasie lekcji.
Dziękuję za podzielenie sie pomysłami. Jestem nauczycielem angielskiego i napewno wykorzystam je na lekcjach.
OdpowiedzUsuń