wtorek, 14 maja 2019

CIEKAWE POMYSŁY NA LEKCJE J. FRANCUSKIEGO I NIE TYLKO

Pan Paweł Dudzik, nauczyciel języka francuskiego, zestawił kilka propozycji ćwiczeń śródlekcyjnych. Zapraszamy do lektury.


Przyswajanie obcego języka może być atrakcyjniejsze jeśli zastosujemy różnorodne formy nauki. W niniejszym artykule chciałbym podzielić się kilkoma pomysłami, zdobytymi podczas mojego wyjazdu na staż językowy w ramach Programu Erasmus+ ,które możemy zastosować na lekcjach języka francuskiego.
Podczas dwutygodniowego szkolenia „French as a Foreign Language – Teacher Refresher Course” miałem możliwość nie tylko odświeżenia wiedzy z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania języka francuskiego, ale także poznania innych, nowych metod pracy, które prezentowali wszyscy uczestnicy kursu.
            Z zajęć praktycznych „De la didactique vers la pratique” szczególne zainteresowanie budziły krótkie ćwiczenia mające na celu ożywienie i zdynamizowanie lekcji. Pozwolę sobie krótko opisać niektóre:
1.      Ćwiczenie “Le lieu mystérieux”  (Tajemnicze miejsce), którego celem jest pobudzenie uczniów do inwencji twórczej oraz do wypowiedzi ustnej. Ten rodzaj ćwiczeń zaproponowałbym uczniom na poziomach A2 i wyżej.
Należy podzielić klasę na parzyste grupy i przydzielić każdej grupie określone zadanie do zrealizowania – odegranie scenki ( w biurze podróży, w sklepie, w pociągu, itp.). Każda grupa pracuje w odosobnieniu, w tajemnicy wymyślając zadania dla grupy przeciwnej. W scenkach powinni wziąć udział wszyscy uczniowie, zatem należy pomyśleć o rolach dla wszystkich. Oprócz tego, każda grupa wybiera spośród siebie animatora/kapitana (nie gra żadnej roli), który reżyseruje na bieżąco odgrywaną scenkę przydzielając kolejne zadania do realizacji w czasie rzeczywistym, tzn. dodaje utrudnienia, zwroty akcji wpływając na przebieg wydarzeń (zalecam, aby te zwroty były zabawne). Po wykonaniu zadania następuje zmiana ról i realizacja scenariusza przewidzianego dla grupy przeciwnej.
2.      Ćwiczenie „Face à face, match des sons” (Twarzą w twarz, pojedynek na głoski ) polegające na głośnym odczytaniu określonych słów i pracy nad wymową niektórych dźwięków.
W czasie wykonywania ćwiczenia grupę dzieli się na pary stojące naprzeciwko siebie, które rywalizują między sobą, starając się poprawnie wymówić podane słowa i dźwięki, np.: „peau/pou/pue”. Zaletą tego ćwiczenia jest nawet to, że podczas realizacji może być głośno w klasie 😊!

3.      Ćwiczenie „Les sentiments” (Uczucia).
Ciekawym ćwiczeniem z pracy nad wymową było odczytywanie tego samego tekstu  z podziałem na role, ale przy użyciu różnych emocji, np. jeden uczeń udaje przygnębienie natomiast drugi – radość. Jest to ćwiczenie rozluźniające atmosferę podczas zajęć i nadające lekcji pewną dynamikę.

4.      Ćwiczenie „Ma moitié” (Moja połowa). Jest to zabawne ćwiczenie, które uczy nie tylko nowego słownictwa, ale także rozwija motorykę u uczniów. To ćwiczenie będzie wzbudzać zainteresowanie raczej wśród uczniów szkół podstawowych albo przedszkolaków 😊.
Po podzieleniu klasy na  pary  i wylosowaniu przez każdego ucznia określonego słowa, uczniowie wcielają się w wylosowane słowa, obrazując je gestykulacją. Od tego momentu każdy uczeń szuka swojej pary np.: un gendarme (policjant) – un voleur (złodziej) itp.

Myślę, że zaproponowane ćwiczenia zainteresują Was i skorzystacie z moich propozycji, mających na celu uatrakcyjnienie zajęć oraz wprowadzenie drobnych innowacji w czasie lekcji.

1 komentarz:

  1. Dziękuję za podzielenie sie pomysłami. Jestem nauczycielem angielskiego i napewno wykorzystam je na lekcjach.

    OdpowiedzUsuń

PROJEKT DOBIEGŁ KOŃCA... DO ZOBACZENIA GDZIEŚ W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI :)

Podsumowanie projektu „Kreatywni nauczyciele w nowoczesnej Europie” realizowanego w latach 2017-2019 w ramach POWER. CV Liceum Og...